پلی استیشن ویتا (PS Vita یا Vita) یک کنسول بازی دستی است که توسط Sony Interactive Entertainment ساخته و به بازار عرضه شده است. این کنسول برای اولین بار در ژاپن در 17 دسامبر 2011 منتشر شد و در آمریکای شمالی، اروپا و سایر مناطق بینالمللی از 22 فوریه 2012 آغاز شد. این کنسول جانشین PlayStation Portable و بخشی از نام تجاری دستگاههای بازی پلیاستیشن است؛ که به عنوان بخشی از نسل هشتم کنسول های بازی ویدیویی، در درجه اول با Nintendo 3DS رقابت می کرد.
مدل اصلی دستی شامل یک صفحه نمایش لمسی خازنی چند لمسی OLED 5 اینچی (130 میلی متر)، دو جوی استیک آنالوگ و ورودی دکمه جلویی و شانه ای است و از بلوتوث، وای فای و 3G اختیاری پشتیبانی می کند. ویتا دارای یک پردازنده چهار هسته ای ARM Cortex-A9 MPCore و یک پردازنده گرافیکی چهار هسته ای SGX543MP است. سری PS Vita 2000، نسخه اصلاح شده این سیستم، در سالهای 2013 و 2014 عرضه شد. همه ویژگیهای مشابه با اندازه کوچکتر، عمر باتری طولانیتر و صفحه نمایش LCD به جای OLED را دارد. سونی تلویزیون پلی استیشن را منتشر کرد، یک نسخه کوتاه مدت و با هدف جدید از ویتا که از صفحه تلویزیون مانند کنسول بازی ویدیویی خانگی استفاده میکرد، در پایان سال 2015 تولید آن متوقف شد. تا سال 2023، این آخرین کنسول دستی سونی است.
طراحی ویتا برای تلفیق تجربه پلتفرمهای اختصاصی بازیهای ویدیویی با بودجههای بزرگ با روند رو به رشد بازیهای موبایلی که در تلفنهای هوشمند و تبلتها دیده میشد، طراحی شده بود. با این حال، در یک سال پس از عرضه موفقیتآمیز دستگاه، فروش سختافزار و بازیهای مقرونبهصرفهتر آن متوقف شد و خطر پایان عمر آن را تهدید کرد. تلاش متمرکز برای جذب توسعه دهندگان مستقل کوچکتر در غرب، همراه با حمایت قوی از سوی شرکت های سطح متوسط ژاپنی، به حفظ این پلتفرم کمک کرد. اگرچه این موضوع، باعث تنوع کمتری در کتابخانه بازی آن شد، اما پشتیبانی از JRPG، رمانهای بصری و بازیهای مستقل توسعهیافته غربی را تقویت کرد. این امر باعث فروش متوسط در ژاپن و پایگاه کاربری کوچکتر و در عین حال پرشور در غرب شد. اگرچه سونی آمار فروش دقیقی را منتشر نکرده است، اما تخمینهای فروش در اواخر عمر دستگاه حدود 15 تا 16 میلیون واحد است. در سالهای بعدی این پلتفرم، سونی توانایی پلیاستیشن ویتا را برای کار کردن با سایر محصولات بازی خود، مانند بازیهای پلیاستیشن 4 از راه دور، مشابه عملکرد Wii U در خارج از تلویزیون، ارتقا داد.
در حالی که ویتا میزبان چندین عنوان تحسینشده بود و یک پایگاه هواداران کوچک اما وفادار و پرشور ایجاد کرد، این سیستم به عنوان یک شکست تجاری در نظر گرفته میشود، با عدم پشتیبانی سونی و توسعهدهندگان بزرگ شخص ثالث همراه با رقابت بسیار موفق تر از سوی Nintendo 3DS. دستگاه های هوشمند به عنوان عوامل اصلی مورد توجه قرار می گیرند. تولید سیستم و کارت های بازی فیزیکی در غرب در مارس 2019 به پایان رسید و سونی هیچ برنامه ای برای جانشینی ندارد.
منبع:
با عضویت در خبرنامه، آخرين اخبار بازی های روز دنیا را در ایمیل خود دریافت كنید.
تمامی حقوق سایت متعلق به گیم سازان می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است | طراحی سایت: وب نگاران پارسه